Nunta are cateva segmente de urmat mai mult sau mai putin obligatorii:
1. Primul lucru care se intampla la restaurant este primirea invitatilor.
– pentru asta exista o melodie speciala, de regula este ceva instrumental si suna vesel si ritmat. Acest mars de primire trebuie sa cante pana ce toti invitatii sositi de la biserica la restaurant au intrat inauntru. Puteti opta ca aceasta melodie sa fie repetata cateva secunde (30) pentru fiecare alta familie care vine ulterior dar repet, nu este obligatoriu….aici este in functie de socrii, miri, etc. Timp de o ora pot aparea familii la local si va deveni destul de obositor sa tot repetati melodia aceea. Acest aspect este evident ca trebuie sa-l discutati inainte cu dj-ul. Daca nu va intreaba el, intrebati-l dumneavoastra!
2. Urmeaza partea de tatonare din partea dj-ului si anume cafe concert-ul.
– nivelul sonor nu trebuie sa acopere o discutie normala intre invitati ! – am denumit generic aceasta parte cafe-concert dar poate fi pus spre ascultare orice gen de muzica. – in general se asculta caffe-concert pana la dansul mirilor, timp in care mesenii se obisnuiesc cu restaurantul, se reintalnesc cei mai multi dintre ei dupa mult timp, au chef de vorba, cum spuneam mai sus, mai apare cate-o familie doua, si tot asa. Este un moment in care dj-ul poate sa afle cum se va desfasura „actiunea” in noapte. El va trebui sa fie siret si sa mai „scape” cate-o piesa mai cunoscuta, mai pune un latino, un disco, un anii ’80, chiar se poate asculta si o populara instrumentala. Nu uitati de nivelul sonor….nu vrem sa ridicam invitatii de la masa, deocamdata! Oamenii vor fi receptivi la anumite genuri iar dj-ul isi va da seama cu ce sa inceapa sau pe ce ritmuri sa marjeze mai mult. – exista varianta in care dupa primirea invitatilor se porneste direct la hora sau sarba dar aici trebuie ca dj-ul sa se prinda rapid despre ce segment de oameni este vorba si eventual sa mai fi lucrat cu ei la un alt eveniment si sa-i cunoasca cat de cat.
3. Dansul mirilor. Nivelul sonor suficient de tare incat mirii sa poata urma pasii melodiei!
– valsul mirilor a devenit dansul sau melodia mirilor, pentru ca astazi nu se mai cere neaparat ca aceasta piesa de deschidere sa fie vals. Evident, puteti opta in continuare pentru valsuri, chiar se aud bine iar evenimentului i se confera aerul acela boem de altadata. In orice caz, dans sau vals – trebuie sa discutati cu dj-ul despre ce piesa va fi vorba. – DJ-ul are onoarea de a anunta dansul de deschidere, de a-i invita pe proaspat casatoriti in mijlocul ringului si de a cere aplauze publicului pentru incurajarea mirilor. – daca doriti sa organizati o coregrafie pentru dansul dumneavoastra, atunci fiti siguri ca implicati si dj-ul in acest mini proiect pentru ca altfel nu va sti ce are de facut in momentul dansului. De obicei in dechiderea nuntii se pune o melodie pe care mirii au ales-o in prealabil. – exista varianta deschiderii de nunta sub forma unui colaj (franturi de melodii alese intr-o ordine) pe care mirii vor interpreta o sceneta muzicala. In acest caz este nevoie de regie si deci atat mirii cat si dj-ul trebuie sa stie foarte bine ce au de facut. Inca odata, incercati sa faceti asta impreuna cu dj-ul, si obligatoriu 2-3 repetii pe colaj ! – Nu-i uitati pe nasi ! Daca ati ales o piesa clasica de dans puteti chema nasii pe ring langa dumneavoastra pe la jumatatea melodiei. Acest lucru il va face tot dj-ul, la microfon, cu acordul dumneavoastra evident. In cazul in care aveti o coregrafie puteti alege si pentru nasi o piesa care va fi pusa imediat dupa dansul mirilor. Odata ce nasii s-au alaturat mirilor dj-ul poate chema pe rand socrii mari si mici (unde este cazul) si mai apoi pe toata lumea prezenta care are placerea sa se alature mirilor si nasilor in ring. Practic de aici incepe nunta !
4. Meniurile si muzica de rachiu
– pentru felurile de mancare exista un mars ca si la primire (punctul 1), eu personal folosesc cavaleria rusticana ca piesa de intrare. In general acest mars este folosit cam la toate felurile de mancare (aperitiv, peste, sarmale, friptura) si presupune a trimite oamenii la masa in cazul in care ei danseaza. A se discuta inainte cu dj-ul acest aspect. Eu unul nu-l folosesc mereu pentru ca nu-mi place sa trimit „ringul” la masa, dar daca e necesar impetuos atunci fie. Sunt persoane care tin mult la acest aspect. Invitatii sa manance atunci cand bucatele sunt fierbinti. La friptura se schimba marsul in cazul in care acest fel de mancare vine pe ghiridon flambat. Pentru asta este alt mars si suna superb, cu luminile inchise, totul bezna, friptura flambata, etc. – in timpul mesei muzica coboara ca nivel aproape de volumul de la cafe concert si poate alterna la peste cu anii 70 sau la sarmale ori friptura cu muzica autentica romaneasca de petrecere, de masa. Nu stiu, genul Nelu Ploiesteanu, Gica Petrescu sau Mirela Petrean
5. Cuprinsul evenimentului, cateva subpuncte.
– aici se intelege a pune muzica pe toate gusturile. Este vorba de paleta muzicala si play list-ul ales de dumneavoastra impreuna cu DJ. Despre paleta muzicala voi scrie in urmatorul articol si voi dezvolta pe larg anumite aspecte pe care foarte multi dj le omit din lipsa de experienta sau voluntar. – nivelul sonorului este spre maxim (maxim inseamna in limita bunului simt stabilit de comun acord cu mirii). In orice caz, muzica pentru dans trebuie sa se auda ceva mai tare decat atunci cand mesenii mananca. – genurile muzicale trebuie sa fie diversificate, sa atinga aproape toate asteptarile invitatilor. Dj-ul va tine cont de parerile mirilor dar si de audienta in mod special. Din cauza stresului la care sunt supusi mirii in noaptea evenimentului este posibil ca totul sa li se para ca se deruleaza incet sau degeaba, numai ca e doar o impresie. Nu stresati dj-ul cu melodii pe care le ascultati acasa pentru ca e diferenta de la cer la pamant cu ce ascultati acasa si cu ce trebuie facut la o nunta. Mai multe in articolul despre paleta muzicala unde o sa va explic lucruri pe care le-am trait personal.
6. Momentul zero – S-a furat mireasa !
– In 99% din nunti se fura mireasa. E ok, e in regula doar ca nu trebuie sa lipseasca mai mult de 45-50 de minute de la nunta. In momentul in care mireasa „dispare” e ca si cum s-a oprit nunta. Exista si o vorba: nunta fara mireasa nu se tine ! – Nu exista un moment anume cand se fura mireasa – „recuperarea” miresei se face de la „rapitori” iar negocierea in fata invitatilor, chiar si la microfon daca se poate. Exista o „regula” si anume: daca mireasa este furata pana-n ora 12.00 noaptea plateste nasul, daca este furata dupa 12.00 noaptea atunci plateste ginerica iar nasul il poate ajuta daca doreste !
7. Tortul
– probabil cel mai asteptat moment al noptii. Tortul vine pe ghiridon, flambat, cu artificiile aprinse, pe un mars specific urmat de multi ani traiasca.
8. Voalul, buchetul, jarteaua
– dupa ce invitatii au servit tortul, doamnele si domnisoarele sunt invitate de catre mireasa in ring unde aceasta va arunca buchetul catre multimea adunata in spatele ei. Se presupune ca cine prinde buchetul miresei va fi la randul ei mireasa in viitorul apropiat. – mireasa este asezata pe un scaun (cu fata catre est dar nu e obligatoriu) iar nasa pregatita cu broboada incepe sa dea jos voalul de mireasa. In locul voalului i se va prinde broboada sau esarfa, iar unei alte domnisoare aleasa de mireasa i se pune voalul pe cap. De obicei este asezata langa mireasa fata care a prins buchetul dar nu e o regula, mireasa putand sa aleaga pe oricine dintre fetele prezente la eveniment. – melodia pentru aceasta traditie este I-ati mireasa ziua buna – pe acelasi scaun ginerica are onoarea de a scoate jarteaua miresei. Baietii il incurajeaza, el va trebui sa scoata jarteaua fara ajutorul mainilor. Melodii recomandate Joe Cocker – You can leave your hat on sau James Brown – I feel good sau alta piesa aleasa de miri – dupa ce mirele reuseste sa scoata jarteaua se procedeaza ca la buchetul miresei doar ca de data aceasta baietii sunt cei care se aduna in spatele mirelui. Cine prinde jarteaua o va pune pe cap ca pe o bentita/bandana.
Cam asta ar fi in linii mari cu aceste traditii incepand de la restaurant.